DIY: Bouw je eigen kano!

met 2 reacties

Alles begon zo’n 4 maanden terug toen Kay nog in Duitsland zat als snowboardleraar en een beetje zat te youtuben om te kijken wat ‘ie kon doen als ik weer in Nederland was, toen kwam hij op het idee om met een auto rond te rijden, maar dit was het niet geworden.. Toevallig kwam hij een video van Casper Reininga tegen. Volgens mij was het “Zwerven langs de Hunze”, hierbij vaart hij een aantal overnighters met zijn Ally kano. Dit heeft heeft Kay aan het denken gezet om een kano te kopen, alleen de prijs van een kano die een beetje fatsoenlijk is zit snel rond de 600 euro. Dit is toch behoorlijk wat geld. Dan wellicht zelf een kano bouwen? Hij begon te zoeken op “DIY Canoe”, dit leidde als snel tot een fenomeen genaamd “Skin-on-Frame” wat een hele soort cultuur blijkt te zijn. Hierbij heb je, zoals de naam al doet zeggen: een frame met daarover heen een huid. Na een –tig aantal video’s heeft hij zichzelf verplicht om er een te gaan bouwen, hij kocht het doek (350g/m2 Ballistisch Nylon) en liet het bezorgen in zijn huis in Duitsland: nu moest er wel iets van komen!

Handleidingen? Handleidingen zijn voor mietjes, een echte man kan een beer wurgen met zijn blote handen. Dat is natuurlijk onzin, maar voor een Skin-On-Frame zijn geen handleidingen (wel een soortvan, maar deze zijn 100 euro, en dan loop je nog steeds tegen problemen aan die je van te voren over het hoofd zag). Heel veel inspiratie op doen en kijken hoe andere mensen het gedaan hebben is toch wel de enigste manier om een beetje voorbereidend werk te doen. Qua inspiratie bekeek hij veel plaatjes, maar de kano van Casper werd ook goed bestudeerd, dit is de Ally 15,5. Dit is een vouw kano die je in een rugzak kan doen, heel leuk en aardig, maar voor de ~1500 euro die je er voor neer moet leggen ga ik wel voor het traditioneel.

Wanneer je die kano vergelijkt met de traditionele Skin-on-Frames zijn er een aantal verschillen en overeenkomsten. De Ally kano is het voor Kay helemaal: maar dit bleef te duur. Dus dan maar createif zijn en een manier zoeken om een Ally kano na te bootsen, Skin-on-Frame stijl. Orgineel worden Skin-On-Frame kano’s gemaakt door het stoombuigen van de houten ribben over een soort mal. Dit leek hem te fragiel: als je opeens op een boomstronk of steen stuit midden in de Dommel…  Wat kan er gedaan worden om dit te verhelpen? Wat is een sterker materiaal? Ijzer natuurlijk, maar dit kan niet op de stoomgebogen ribben worden bevestigd. De skinn-on-Frame Kano’s gaan uit van een soort tussenschot systeem waarover houten ribben worden gebogen. Hij combineerde het beste van twee werelden: de ijzeren horizontale ribben van de Ally kano en de verticale tussenschotten zoals een kayak. In de tig aantal uren die hij investeerde in het opdoen van inspiratie en ideeen kwam hij geen enkele keer het huidige concept tegen. Dus: wie weet hebben we hier een wereldse primeur? Who knows!

Een Skin-On-Frame kano bestaat uit 3 basis onderdelen (in de door Kay gemaakte kano 4):

  • Hout
  • Doek
  • Dichtmiddel (om het doek waterdicht te krijgen)
  • (Buizen)

 

Nou, laten we dit wat uitgebreider gaan vertellen. De kano is 4,30 lang en dit is het boodschappenlijstje ervan:

  • 244x122cm 18mm multiplex
  • 244x122cm 3mm triplex
  • 5×1,20m 350g/m2 ballistic nylon
  • 2 Liter Polyurethaan (voor werkplaatsvloeren als je een tank wilt bouwen zoals ik)
  • 1 Liter tuinbeits
  • 5x 5meter 17mm rvs/cv buis
  • Allemaal kleine dingen zoals schroefjes en gereedschap
  • 3cm brede stalen lat van 5 meter

Totaal prijs: zo’n 300 euro.
Voordat we gaan bouwen, hieronder een voorbeeld van een blauwdruk van een schot.

Hierbij is gedacht aan:

  • Lopen de ijzeren ribben over de gehele lengte omhoog?
  • Als je over iets heen vaart, en het doek deukt in, heb ik genoeg speling in mijn ribben zodat mijn doek de rib niet raakt?
  • Loopt de zijrand omhoog?
De ribben zijn van te voren had geprint, op schaal geprint op meerdere A4’s zodat de kano op het breedste punt 92cm zou worden.

 

De multiplexplaat is doormidden gezaagd en op elkaar gelegd zodat 2 exact de zelfde mallen ontstonden, dat scheelt ook de helft van het werk!

 

De uitgezaagde ribben geverft met tuinbeits.
De ribben zijn op z’n kop aan de balk gemaakt. De kiel is gemaakt van laagjes triplex lamineren en lijmen.
Hier ontstond de eerste fout. Als je een lat vastzet, en omhoog wilt laten gaan, komt hier een draaiing in. Naar mate er meer lagen opkwamen is de kano alsnog in een goede belijning geforceerd.
De metalen buizen zitten erop.
De stoeltjes zijn gemaakt uit dezelfde plaat multiplex. Hier zie je nog de golven in de zijranden, door de stoeltjes te monteren kwam alles weer in lijn.
Zo nu het tuinbijts erop zodat het waterdicht/afstotend word.
Door het doek op te rollen kan je het zo strak eromheen trekken als je wilt. En met een strijkijzer de hotglue weer doen smelten om een tijdelijke seal te maken.
De eerste laag polyurethaan zit erop, door middel van een flexible geodriehoek is het polyurethaan uitgesmeerd. Het gebruik van handschoenen is aan te bevelen: je krijgt het echt niet van je handen af. Uiteindelijk 4 lagen PU erop aan de buitenkant, en 1 op de vloer aan de binnenkant. Wellicht een beetje overkill, maar better safe than sorry.
Aan de buitenkant is een houten rand aangebracht, onder de kano zit een metalen kiel.
Van overgebleven stof zijn zitjes gemaakt
De kano eerste keer in de buitenlucht, er is een grote (120 Liter denk ik) stootwil aan de boot vast geknoopt zodat hij niet zou zinken en een kleiner stootwil aan een touw, stel: mocht de kano zinken dan kan die van de bodem afgetrokken worden.

 

Uiteindelijk heeft de bouw een maandje geduurd, dit waren dan wel lange bouw sessies van ongeveer 12 uur ’s middags tot 18:00. Dus zeg zo’n 200 uur, maar iedere minuut was leuk. Behalve dat de boortjes om de gaten in de metalen buizen zo snel bot waren en dat er zo’n 120 gaten geboord moesten worden..

De tewaterlating ging goed. De vader van Kay is meubelmaker, dit kwam erg goed van pas bij de bouw van zijn kano. De te water lating gebeurde op een kanaal, eerst een paar minuten in het water laten liggen en vervolgens rustig instappen. De kano is succesvol getest, maar er zijn een aantal verbeteringen door te voeren:

  • Het stoeltje verlagen, dus het zwarte punt verlagen, hierdoor word hij stabieler.
  • Het topplaatje van de staart fixen die is kapot getrokken omdat Kay hem vergeten is te schroeven en het alleen vastgelijmd had.
  • Alumium U profielen over de schotten waar gezeten word ivm slijtage.
Share
Subscribe
Abonneren op
guest

2 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
André Lannoo
André Lannoo
5 jaren geleden

ziet er uiteindelijk redelijk goed uit maar: waarom ijzeren buizen? hout was beter geweest, of aluminium. Dan die kajakspanten? Hout buigen is niet zo moeilijk en spaart enorm gewicht. In combinatie met houten ‘stringers’ geeft dit een soepele èn sterk frame. Die stalen lat onder de bodem lijkt mij ook niet zo praktisch. Gewone multiplex, met of zonder tuinbeits, pelt sowieso na enkel jaren uiteen. Je vermeld het gewicht niet? ik schat rond de 50 kg. Wel veel voor een kano. Ik heb meerdere kano’s gebouwd en kom op 23 kg voor een kano van 4m60. Ik gebruik vrachtwagenzeil. Veel… Lees verder »

jacques willemen
jacques willemen
5 jaren geleden

had ook graag geweten het gewicht van deze kano?
zou er ergens een bouwplan zijn voor een meer geleed model?

Share
2
0
Would love your thoughts, please comment.x