Lichtgewicht koken: Kruidige couscous

with Geen reacties

Ik was altijd op zoek naar handige dingen om mee te nemen voor mijn volgende reis of wildkampeertrip. Handige outdoor maaltijden zijn vaak prijzig, moeilijk te vinden of vallen niet in de smaak. Ik bedacht ze eens zelf te gaan maken en begon met kruidenmengsels in kleine potjes/zakjes. Sinds ik een vacumeermachine en voedseldroger heb aangeschaft maak ik ook eigen maaltijdpakketten die praktisch en licht zijn.

Een van mijn favoriete maaltijden die altijd mee gaat tijdens een trip is de kruidige couscous. Dit omdat het lekker, makkelijk en lang houdbaar is. Het laatste wat je wil is midden in de natuur met allerlei verpakkingen aan de slag gaan. Veel verpakkingen betekent namelijk veel afval wat weer mee terug moet worden genomen. Dit veganistische recept is dan ook ideaal om na een lange wandeling snel aan een lekkere maaltijd te zitten!

 

Side note: Kun je niet aan gedroogde groentes komen of heb je geen voedseldroger of vacumeermachine? Scrol dan naar beneden voor een alternatief.

Ingrediënten voor 1 persoon (gewicht 130-150 gram):

  • 75 Gram couscous
  • 25 Gram gedroogde groentes
  • Sojabrokken (vegetarisch/veganistisch) te vervangen door beef jerky of voorverpakt worstje
  • 1 ½ Theelepel garam masala
  • Halve theelepel komijnzaad
  • Snufje zout
  • Sojasaus

Bereidingswijze:

  • Maak van een grote vacumeerzak een aantal kleinere zakjes. De kleinste zijn voor de kruiden.
  • Vul de kleine zakjes met de garam masala, komijn en zout en seal deze dicht.
  • Vul een groter zakje met de gedroogde groentes.
  • Het andere zakje kun je in tweeën verdelen. Aan de ene kant de sojabrokken, aan de andere kant de couscous (hier doe je dan ook het zakje met kruiden en de sojasaus bij).
  • Seal alle zakjes dicht en controleer op gaatjes.

En nu voor het lekkere gedeelte:

1 pan:

  • Verwarm een laagje water en week hier de groentes en sojabrokken in. Zorg ervoor dat er niet teveel water in zit anders wordt het te nat. Doe de deksel erop en laat het 10 minuten staan.
  • Voeg de couscous en nog wat extra water toe en verwarm tot het kookpunt. Schep het een paar keer om en haal van het vuur.
  • Laat het ongeveer 5-8 minuten staan tot de couscous gaar is.

2 pannen (aanbevolen):

  • Verwarm een laagje water en week hier de groentes en sojabrokken in. Laat dit 10 minuten staan.
  • Haal de sojabrokken eruit. Knijp het vocht er een beetje uit en bak deze met de sojasaus in een ander pan tot ze bruin en licht krokant zijn.
  • Voeg de couscous en wat extra water bij de groentes en breng het aan de kook. Schep het een paar keer om en haal van het vuur.
  • Laat het ongeveer 5-8 minuten staan tot de couscous gaar is.

Mocht je geen voedseldroger of vacumeermachine hebben dan is dat geen probleem. Vervang dan de gedroogde groentes door bijvoorbeeld een potje bonen of gemengde groentes. Dit maakt je rugzak iets zwaarder, maar het is nog steeds gemakkelijk mee te nemen en lang houdbaar.

In plaats van vacumeerzakjes kun je het ook in zip-lock bags meenemen of kiezen voor herbruikbare verpakkingen. Bijkomend voordeel van herbruikbare verpakkingen is dat het zorgt voor minder afval als wegwerpplastic, het is vaak echter wat zwaarder dan wegwerpverpakkingen.

Eet smakelijk!

Waardeer jij dit platform? Krijg je zin om erop uit te trekken bij het lezen van onze outdoorverhalen? Om deze digitale kampeerplaats te blijven voorzien van toffe content zijn wij opzoek naar steun. Doe – net zoals anderen – met ons mee!

Share

Reageer op dit artikel

Leuk! Deel jouw ervaring of geef je mening!

  Subscribe  
Abonneren op
Share