Op pad gaan met Stichting Wild-Kamperen.nl geeft mij een gevoel van avontuur en vrijheid. Het verblijven in de natuur, de hike naar de locatie, het bouwen van een shelter en het koken op een kampvuur: ik vind het fantastisch! Het enige wat nog echt ontbreekt is een mini-campertje. De voordelen van een mini-campertje zijn; dat je wildkampeerlocaties op een grote(re) afstand makkelijker kan bereiken, je iets meer comfort hebt in de winter en last but not least: dat mijn vrouw wellicht een keer mee op pad wil om het back to basic gevoel ook te ervaren.
Minicampertje
Helaas kwam ik al snel van een koude kermis thuis: mini-campertjes (zonder dat ze compleet doorgeroest zijn of 3 ton op de teller hebben staan) zijn duur in aanschaf. Daarnaast zal ik het voertuig ook als daily driver willen gebruiken, vier zitplaatsen zijn in dat geval ook handig. Een campertje aanschaffen naast de twee auto’s die we al rijden is ook geen optie. Het kopen van een busje om dat vervolgens om te bouwen tot camper was dus het beste idee. Maar helaas ging dit plan niet door: zelf beschik ik niet over de kennis, kunde en apparatuur om dit project fatsoenlijk aan te kunnen pakken. Het ontbreken van een garage en parkeerruimte helpen ook niet echt mee. En tot slot: de eis van minimaal vier zitplaatsen en het gebruik als daily-driver blijven ook nog staan. Wat dan? Een daktent lijkt mij nog steeds ideaal, maar de hoge aanschafprijzen (+ €1200,-) houden mij toch tegen, zeker gezien het feit dat ik ‘m hoogstwaarschijnlijk maar een paar keer per jaar zal gebruiken.
Outdoor-auto
Mijn vorige auto, een Renault Twingo was niet de meest voor de hand liggende outdoor-auto. Ik ging dus op zoek naar een alternatief, om die auto vervolgens met minimale middelen aan te passen tot een voertuig geschikt voor onze outdoor-trips. Ik vergeleek diverse automerken en types en besloot uiteindelijk over te gaan tot de koop van een Subaru Forester. Het is geen alledaagse auto, wel enorm praktisch en degelijk. De auto staat hoog op z’n wielen, beschikt over een All Wheel Aandrijving (AWD) en de boxermotor is enorm sterk. De auto heeft een grote kofferbak en de achterbank kan eenvoudig ingeklapt worden, waardoor een grote laadruimte ontstaat.
Aan de slag
Omdat wij net onze zolder verbouwd hadden en ik nooit iets weg wil gooien had ik nog voldoende hout over, voor het maken van een bedframe achterin de kofferbak. Omdat de achterbank volledig ingeklapt kan worden en de voorstoelen ver naar voren kunnen, ontstaat genoeg ruimte waar geslapen kan worden. Het is niet het mini-campertje waar ik eerst voor ging, maar in mijn ogen een goed, praktisch, goedkoop alternatief. Het uitgangspunt was om een bed te bouwen die in de achterbak van de auto kan blijven staan, zonder dat de achterbankstoelen ingeklapt zijn. Met andere woorden: de auto moet te allen tijde gewoon als gezinsauto te gebruiken zijn met vijf zitplaatsen. Bij een overnachting klappen we de achterbank in waarna het bed uitgeschoven kan worden. Aan de slag!
Stappenplan
1. Opmeten van de achterbak
2. Berekenen hoe groot het uitschuifbare gedeelte van het bed moet zijn
3. De balken op maat zagen
4. Twee draagarmen maken van de balken
5. De hoekjes van de draagarmen aan een zijde schuin afzagen, dit omdat de achterbank bij de kofferbak schuin naar binnen valt en het bed permanent in de kofferbak komt te staan.6. Twee platen van precies de zelfde grootte zagen. Deze platen hebben de breedte van de achterbank en de lengte is iets korter dan de lengte van de draagarmen.
7. De eerste plaat op de draagarmen boren. Een stuk van de draagarmen steekt aan iedere zijde onder de plaat uit. Hier komt straks het andere deel van de plaat op te liggen zodra het bed is uitgeklapt.8.Een gat boren in het uiteinde van de draagarmen. Op de zelfde hoogte boren we ook twee gaten in de tweede houten plank. De houten plank schuift straks over het uitstekende gedeelte van de draagarm heen. Door middel van een pin door de houten plaat en draagarm blijft de houten plaat op z’n plek.
9. Een lichte, kleine en eenvoudige ondersteuning met twee pootjes in elkaar zetten. We boren twee gaten in het andere uiteinde van de houtenplaat nummer twee. De ondersteuning voor het uiteinde van de plaat wordt door middel van de geboorde gaten bevestigd.
10. Lichtgewicht rubberen tegels op de twee houten planken leggen. Dit zorg voor extra lig comfort en houdt het matras beter op z’n plek. De houten platen voelen immers behoorlijk glad aan.
De test:
Met dank aan natuurcamping De Maasakker in Megen